Tuesday, June 1, 2010

kena karan

Seladang gantung merupakan terkukur pertama yang aku miliki, sebenarnya aku tak pernah pun niat atau ingin memelihara terkukur apatah lagi untuk memikat terkukur.


Seladang gantung pemberian adik aku


Nak dijadikan cerita kebetulan adik aku dari Langkawi dapat kerja kat kajang.. tiga bulan lepas tu dia datang rumah aku di Mantin N9, Dia kata, "ishh.. ghumah hang ni sunyi ja tak ceria.. nanti aku mai lain kali aku bawa seladang gantung kat hang bagi ceria sikit". Ok la.. bawa la..., jawab aku sebenarnya tak berapa paham sangat .



Selang seminggu dia datang balik dengan membawa bakul rotan, aku pun bg tau isteri " Emy mai dah... bawa bakul hiasan kat mama kot" dalam hati aku, "bakul ni la kot yang dimaksudkan
dengan seladang gantung sebabnya ada tangkal untuk digantung". sampai ja dalam rumah, aku pun tanya "tu apa dia..?".(merujuk kepada bakul rotan yang dia bawa) dia jawab "tekukoq aku nak letak kat rumah hang" aku tanya balik "hang kata, hari tu nak bawa seladang gantung mana dia?. ni la.. seladang gantung.... aku ambik kat pahang... katanya. "ni bukan burung tekukoq ka", balas aku. ha la.. tekukoq.. orang panggil seladang gantung bla..bla... dok terang panjang lebaq kat aku. lepas tu kami keluar pergi cari sangkar layang kat pet shop nilai.




Keesokan paginya seladang gantung pun menyanyi sakan terdetik dalam hati ishh.. best juga pagi pagi ada orang gerak... hinggakan anak aku yang tak pandai cakap lagi pun dah boleh cakap bahasa terkukur thu..thu..thu... berbulan bulan juga la... seladang gantung dok tergantung kat dalam rumah, aku hanya pastikan air dan makanan dia ada.. tak penah pun aku belai dan mandikan dia.



Suatu hari member kat tempat kerja bertandang ke rumah , nak jadikan cerita dok asyik pekena kopi"O", tiba tiba seladang gantung aku dok lambung guk di ruang beranda..., aik.. hang pun main terkukoq juga ka....?, satu soalan terpancul dari mulut dia. Aku bela saja tak penah main pun.. kataku. Dia pun bangun terus menghampiri seladang gantung aku, dok tilik sana tilik sini, cantik terkukur hang ni.... jom.. esok kita pi test laman...


Semenjak hari tu dia selalu ajak aku test kat laman , ajar burung katanya, mulanya tak ada sangat fill dia tu ... sbb aku lebih suka memancing... lagi pula seladang gantung aku tak nak bunyi kat laman. lepas tu.. dia bg BB dia kat aku seladang gantung juga, pacak dua tiga minit saja terus menyanyi.. kali kedua turun terus bunuh seekor BH seladang gantung jenis bulu tembaga. last sekali turun kat hulu beranang main kat kelapa sawit tepi kubur cina... dan di situlah berakhirnya riwayat seladang gantung pemberian member aku tu.. dikerjakan dek cat miaww... frust gila masa tu... member aku la yang banyak ajar aku pasal terkukur. Istilah istilah berkaitan terkukur yang aku tak tahu sekarang dah tahu, kalau sebelum ni orang cakap sarang ulat/tali ulat, catok, tumang, seladang gantung, seladang jati, lambung guk, guk 1, guk 2, gagap, rantau dan macam macam lagi kalau dulu tak tahu sekarang dah tahu tp masih peringkat asas la.. dan masih belajar... Lepas tu jumpa la pula dengan sorang lagi sifu siam uncle stanley... semenjak dari tu aku dah mula rasa syiok kena karan terkukur... lambat ada peluang sorang sorang pun jd.... bila tengok ja seladang gantung dok angguk aku pun jd stim.... seladang gantung pemberian adik aku pun dah mula bunyi kat laman, dia punya performance pun dah semakin mantap sulam/selang dah terkeluar tp masih... tengah training lagi... uncle stanley cakap burung ni ada ciri ciri dan ada potensi jd pikat...



6 comments:

  1. salam...tu deh..da kno karen dah..abih laaa lopeh nih...hehehe..ermm tumpang tnyo ni sedaro yg same dgn basri tu ke..atau ni basri...profile muka hang tu uat aku x kenai laaa...

    ReplyDelete
  2. Yup bro.. den kawan basri yang jumpa ari tu kat kelapa sawit ingiran bayu... dok tengah bodek basri nak minta upload video terkukur yg dia shoot.

    ReplyDelete
  3. Akhirnya sg ni balik kajang balik.. smlm 08/08/10 sepupu gua dah angkat ini bb.. sedey la...

    ReplyDelete
  4. bagus la hng bg balk brg tu hng blh ajar sladangjati tu....

    ReplyDelete
  5. ada burung pikat nak jual x?
    baru nak blaja ni

    ReplyDelete
  6. suara terpinggir dok kat area mana...? pikat x ada tp kalau bb tu ada la...

    ReplyDelete